سندی که نیم قرن پیش منتشر شد

پول سازمان سیا چگونه خرج آشوب و اغتشاش می‌شود؟

کتاب «سرکوب امید»
ویلیام بلوم در کتاب "سرکوب امید" نموداری با عنوان "چگونه پول دست به دست می‌شود؟" منتشر ساخته که نحوه حمایت‌های مالی سازمان سیا برای آشوب در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد. در حلقه چهارم و نهایی این ساختار دانشجویان، روزنامه‌نگاران، سازمان زنان، هنرمندان و نویسندگان، وکلای دادگستری و اتحادیه کارگری قرار دارند ...
امروزه دیگر دخالت‌های سیاسی نظامی ایالات متحده امریکا در امور سایر کشورها بر کسی پوشیده نیست. آشوب‌آفرینی و ایجاد تنش در جوامع هدف، در راستای منافع ایالات متحده، از جمله شگردهای سردمداران کاخ سفید است که توسط سازمان جاسوسی امریکا یعنی C.I.A برنامه‌ریزی و پشتیبانی می‌شود. البته بسته به شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع، جنس این آشوب‌ها متفاوت است و همواره به‌روزترین روش‌ها برای تحقق سیاست‌های امریکایی به کار گرفته می‌شود.
اما آنچه که اسناد و مدارک منتشر شده در ایالات متحده نشان می‌دهد حمایت‌های مالی و پول‌پاشی‌های سرویس‌های امریکایی تابع ساز و کارهای معتنابه بود؛ پول‌‌های سیاهی که سازمان سیا برای اخلال در چرخه زندگی مردم یک کشور و پیشرفت سیاست‌های کاخ سفید هزینه می‌کرد.
ویلیام بلوم - نویسنده امریکایی - در یکی از آثار خود که با عنوان "سرکوب امید" به فارسی ترجمه شده است، به سازماندهی مالی سیا برای ایجاد تغییرات و پیشبرد سیاست‌های امریکا در جوامع مختلف اشاره می‌کند. بلوم در سال 1967 به دلیل مخالفت با سیاست‌های امریکا در ویتنام از وزارت خارجه‌ی آمریكا استعفا كرد و آن‌گاه یكی از بنیان‌گذاران و سردبیران واشینگتن فری‌پرس، نخستین روزنامه‌ی مستقل در پایتخت آمریكا شد.
او در 1969 رساله‌ای درباره‌ی فعالیت‌های سازمان سیا نوشت و در آن، نام و نشان بیش از 200 كارمند سازمان را فاش كرد. سپس به عنوان روزنامه‌نگار مستقل در آمریكا، اروپا و آمریكای جنوبی به كار پرداخت. وی آثاری در نقد سیاست‌های امریکا منتشر ساخت و در آخرین سال‌های حیاتش به فعالیت رسانه‌ای و فیلمسازی روی آورد و در سال 2018 از دنیا رفت.
ویلیام بلوم در پیوست یکم کتاب "سرکوب امید" نموداری با عنوان "چگونه پول دست به دست می‌شود؟" منتشر ساخته که حائز اهمیت است.
در توضیحات این نمودار که منبع آن به "نقل از واشنگتن‌پست 26 فوریه 1967 " درج شده، آمده است: «سازمان مركزی اطلاعات برای رساندن پول به افراد و سازمان‌های گوناگون، وجوه خود را مستقیماً به تعدادی از بنیادها می‌پردازد. نام بنیادهای یادشده در حلقه‌ی نخستین این نمودار ذكر گردیده است. برخی از این بنیادها بیشتر به كارهای دیگر می‌پردازند و بعضی صرفاً مجراهای ارتباطی سیا هستند. بنیادها نیز پول را به سازمان‌های خصوصی دیگر می‌پردازند. نام این سازمان‌های خصوصی در حلقه‌ی دوم ذكر شده است. گذشته از منبع پول، به دشواری می‌توان سازمان‌های مزبور را بخشی از مجراهای سیا شناخت. آن‌ها وجوه سرّی را به گروه‌ها، سازمان‌ها و طرح‌های مطالعاتی مشخص كه به تصویب سیا رسیده و نام‌هایشان در حلقه آخر ذكر شده است، می‌رسانند. وظیفه‌ی آنان توزیع پول در میان افراد است.»
این نمودار دایره‌ای که بیش از نیم قرن پیش واشنگتن‌پست آن را منتشر کرده اطلاعات قابل توجهی دارد.  در هسته مرکزی، سازمان سیا قرار گرفته و منابع مالی از حلقه اول در قالب نهادهایی همچون بنیادها، موسسات ‌خیریه و صندوق‌های مختلف به حلقه دوم که آن را اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و کمیسیون‌ها شکل می‌دهند سرریز می‌شود. در حلقه سوم موسسات پژوهشی، مراکز مطالعاتی، موسسات مطبوعاتی، کنگره‌ها و کنفرانس‌ها قرار دارند. در چهارمین و آخرین حلقه این نمودار گروه‌های اثرگذار در جامعه هدف قرار دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از : دانشجویان، روزنامه‌نگاران، سازمان زنان، هنرمندان و نویسندگان، وکلای دادگستری، اتحادیه کارگری و ....
گفتنی است کتاب «سرکوب امید» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به فارسی ترجمه شده است.

کد مطلب : 63
https://gooya.ir/vdcei.8pjjh8xbb9.html
نام شما
آدرس ايميل شما