هوش ‌مصنوعی هنوز به اندازه‌ سگ هم باهوش نیست!

آرجون خارپال، سی اِن بی سی - جامعه تحلیلی گویا
این سیستم‌ها هنوز بسیار محدود هستند و هیچ درکی از واقعیت‌های بنیادین دنیای واقعی ندارند، زیرا صرفاً بر مبنای حجم عظیمی از متن آموزش دیده‌اند. بخش عمده‌ دانش بشری هیچ ارتباطی به زبان ندارد، بنابراین، این بخش از تجربیات بشر توسط هوش مصنوعی در بر گرفته نمی شود. سیستم هوش مصنوعی، اکنون توانایی قبولی در آزمون وکالتِ بار در ایالات متحده (Bar Examination) را دارد، در حالی توانایی کار با ماشین ظرف‌شویی، که حتی یک کودک 10 ساله هم در «ده دقیقه یاد ‌می‌گیرد» را ندارد.
به گفته‌ یان لیکان، مدیر ارشد شرکت هوش ‌مصنوعی متا، سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی، مانند ربات پاسخگو‌ی «چت جی پی تی»-(CHATGPT)، به سطح هوش انسان نرسیده اند و حتی به اندازه‌ی یک سگ هم باهوش نیستند. سخنان لیکان در مورد محدودیت های هوش ‌منصوعی مولد، مانند « چت جی پی تی»، حاکی از آنست که این ربات ها خیلی باهوش نیستند، چراکه فقط در زمینه‌ زبان (اطلاعات زبانی) آموزش دیده اند. به گفته‌ی لیکان، در آینده ماشین هایی وجود خواهند داشت که از انسان ها باهوش‌تر هستند، که البته این مورد نباید به عنوان تهدیدی دربرابر هوش انسان تلقی شود.
با قوت گرفتن بحث‌ها ‌پیرامون خطرات رشد سریع فناوری، مدیر ارشد هوش مصنوعی متا گفت: «سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی، مانند « چت جی پی تی»، هنوز به سطح هوش انسان نرسیده‌اند و حتی به سختی از یک سگ باهوش‌تر هستند».
«چت جی پی تی»، بر اساس مدلی که اصطلاحا «مدل زبانی بزرگ»، (large Language Model) نامیده می‌شود، توسط شرکت اوپن اِی آی (OpenAI) توسعه یافته است. این بدان معناست که سیستم هوش مصنوعی بر پایه‌ حجم عظیمی از داده‌های زبانی آموزش دیده است که به کاربران این امکان را می‌دهد که سوالات و درخواست های خود را به آن بگویند، و ربات چت به زبانی پاسخ بدهد که ما متوجه آن بشویم.
فناوران بزرگ دنیا نگران آن هستند که ادامه‌ توسعه سریع و کنترل نشده‌ هوش ‌مصنوعی، برای جامعه خطراتی را ایجاد کند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا می‌گوید: «هوش مصنوعی یکی از بزرگ ترین خطرات برای آینده‌ تمدن است».
ژاک آتالی، نظریه پرداز اقتصادی و اجتماعی فرانسوی که درباره‌ تکنولوژی هم مطلب می‌نویسد، در کنفرانس ویوا تِک (Viva Tech) گفت: «خوب یا بد بودن هوش مصنوعی به نحوه‌ استفاده از آن بستگی دارد». آتالی گفت: «هوش مصنوعی هولناک خواهد بود، اگر از آن برای تولید سوخت های فسیلی بیشتر و سلاح های وحشتناک‌تر استفاده شود. در مقابل، هوش مصنوعی می‌تواند شگفت‌آفرین باشد، اگر از آن برای سلامتی، آموزش و فرهنگ، استفاده شود».
در همین کنفرانس از یان لیکان دانشمند ارشد هوش مصنوعی شرکت متا (شرکت مادر فیسبوک)، در مورد محدودیت های فعلی هوش مصنوعی سوال پرسیده شد. او بر روی هوش مصنوعی مولد آموزش داده شده بر پایه‌ی مدل های زبانی بزرگ تمرکز کرد و گفت: «آنها خیلی باهوش نیستند، زیرا فقط آموزش زبانی (آموزش بر پایه مدل زبانی) دیده اند». لیکان گفت: «این سیستم‌ها هنوز بسیار محدود هستند و هیچ درکی از واقعیت‌های بنیادین دنیای واقعی ندارند، زیرا صرفاً بر مبنای حجم عظیمی از متن آموزش دیده‌اند. بخش عمده‌ دانش بشری هیچ ارتباطی به زبان ندارد، بنابراین، این بخش از تجربیات بشر توسط هوش مصنوعی در بر گرفته نمی شود». لیکان همچنین اضافه کرد که سیستم هوش مصنوعی، اکنون توانایی قبولی در آزمون وکالتِ بار در ایالات متحده (Bar Examination) را دارد، در حالی توانایی کار با ماشین ظرف‌شویی، که حتی یک کودک 10 ساله هم در «ده دقیقه یاد ‌می‌گیرد» را ندارد.
لیکان در پایان گفت: «این موارد گویای آن است که ما مورد بسیار بزرگی را در رسیدن به هوشی نه در سطح بشر، بلکه حتی در سطح هوش یک سگ نادیده گرفته‌ایم». مدیر ارشد شرکت هوش مصنوعی متا گفت: «این شرکت در حال کار بر روی آموزش هوش مصنوعی بر مبنای ویدیو به جای زبان است، که البته کار سخت‌تری خواهد بود».
لیکان به مثال دیگری از محدودیت های فعلی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «زمانی که یک نوزاد 5 ماهه به جسمی شناور نگاه می کند، ذهنش درگیر شناور بودن آن جسم نخواهد شد، در حالی که یک نوزاد 9 ماهه با نگاه به این مورد تعجب می کند، زیرا متوجه می شود که اجسام نباید شناور باشند».
لیکان در این مورد گفت: «ما هیچ ایده‌ای مبنی بر اینکه چگونه چنین ظرفیتی را با ماشین های امروزی تولید کنیم نداریم. تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام دهیم، نه هوشی در سطح انسان خواهیم داشت و نه حتی در سطح یک سگ یا گربه».

آیا ربات ها قدرت را در دست خواهند گرفت؟
آتالی با لحنی بدبینانه نسبت به آینده گفت: «به خوبی می‌دانیم که بشر، در سه یا چهار دهه‌ی آینده با خطرات زیادی روبرو خواهد شد». او از بلایای آب و هوایی و جنگ، به عنوان مهمترین دغدغه های خود یاد کرد و همچنین خاطرنشان کرد که نگران است روزی ربات‌ها «بر ضد انسان عمل کنند».
در طی این گفتمان، لیکان اذعان داشت که در آینده ماشین‌هایی وجود خواهند داشت که از انسان‌ها باهوش‌تر هستند، که البته نباید به عنوان یک خطر تلقی شوند.
لیکان همچنین گفت: «ما نباید این موضوع را به عنوان یک تهدید تلقی کنیم، بلکه چنین موردی بسیار مفید خواهد بود. هر یک از ما دستیاری با هوش مصنوعی خواهیم داشت. این مورد مانند کارمندی خواهد بود که در زندگی روزمره به ما کمک می کند. البته کارمندی که از خودمان باهوش‌تر است!» این دانشمند همچنین اضافه کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی باید به نحوی ساخته شوند که «قابل کنترل و اساساً تابع انسان» باشند. او همچنین این تصور را که ربات‌ها روزی جهان را تسخیر خواهند کرد، رد کرد.
لیکان همچنین افزود: «ترس از اینکه ربات ها از انسان باهوش‌تر شوند و دنیا را تسخیر کنند، توسط داستان های علمی‌تخیلی رواج یافته است که البته هیچ ارتباطی بین باهوش بودن و تمایل به تسخیر کردن وجود ندارد»

اخلاقیات و مقررات مرتبط با هوش ‌مصنوعی
آتالی با اشاره به خطرات و فرصت‌های هوش مصنوعی، در پایان گفت: «توسعه‌ این فناوری باید به صورت محافظت شده انجام بشود. اما از اینکه انجام این محافظت باید به عهده‌ چه کسی گذاشته شود، مطمئن نیستیم». پرسش مهم این است که چه کسی حدود را تعیین خواهد کرد؟».
مقررات هوش مصنوعی از موضوعات داغ کنفرانس ویوا تِک بوده است. اتحادیه اروپا در حال پیشبرد قوانینی است که خود در مورد هوش مصنوعی وضع کرده است، در حالی که وزرای ارشد دولت فرانسه در همین هفته به گروه خبری سی اِن بی سی (CNBC) اعلام کرده‌اند که خواهان مشاهده‌ مقررات جهانی پیرامون فناوری هوش‌ مصنوعی هستند.


ترجمه از محسن آقابابایی دستجردی، جامعه تحلیلی گویا
منبع: سی اِن بی سی
کد مطلب : 290
https://gooya.ir/vdceb78wijh8o.9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما