گزارشی جمعیت شناسانه از تاثیر پول بر ذهن آمریکایی

اکثر مردم آمریکا درگیر استرس مالی هستند

سیلویا آمارو، جامعه تحلیلی گویا
استرس مالی، از انواع رایج و دائمی استرس که به حس اضطراب و نگرانی در مورد پول، بدهی و هزینه های مختلف زندگی بر‌میگردد. در چند سال اخیر، مدیریت پول، بویژه با وجود یک بیماری همه‌گیر جهانی (کرونا)، رکود بالقوه و قیمت های بالا‌رونده، بسیار دشوار شده است و عدم توانایی در هماهنگ شدن با مسائل مالی، به معنای عدم هماهنگی در همه امور است.
استرس مالی، از انواع رایج و دائمی استرس که به حس اضطراب و نگرانی در مورد پول، بدهی و هزینه های مختلف زندگی بر‌می گردد. در چند سال اخیر، مدیریت پول، به ویژه با وجود یک بیماری همه‌گیر جهانی (کرونا)، رکود بالقوه و قیمت های بالا‌رونده، بسیار دشوار شده است و عدم توانایی در هماهنگ شدن با مسائل مالی، به معنای عدم هماهنگی در همه امور است.
بر اساس نظر‌سنجی انجام شده توسط شرکت خدمات مالی بانکرِیت (Bankrate) در آوریل 20230، مشخص شد که پول بر سلامت روان 52 درصد از بزرگسالان آمریکایی تاثیرات منفی داشته است، که داشتن استرس از جمله این تاثیرات است. در ادامه تفکیک کاملی از استرس مالی موجود در ایالات متحده خواهیم داشت.
 
آمار کلیدی
شرکت خدمات مالی بانکرِیت در آوریل 2023 ،از بزرگسالان آمریکایی در مورد چگونگی تأثیر پول بر سلامت روان آنها نظرسنجی به عمل آورد، که برخی از یافته های این نظرسنجی را با هم می خوانیم:
اکثر بزرگسالان آمریکایی (82 درصد)، تاثیر منفی پول بر سلامت روان خود را ناشی از عوامل اقتصادی می‌دانند.
مهم‌ترین موضوع مرتبط با پول که بر سلامت روان تأثیر منفی دارد، نداشتن پس انداز اضطراری است، که 56 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی بانکرِیت، از آن به عنوان تأثیر منفی عمده بر سلامت روان خود یاد می‌کنند.
زنان بیشتر از مردان استرس مالی را تجربه می کنند. طبق آمار به دست آمده از نظرسنجی، 56 درصد از زنان درگیر استرس مالی هستند، در حالی که این آمار در مردان 47 درصد است.
29 درصد از افرادی که پول را عاملی استرس‌زا می‌دانند، به طور دائمی و هر روزه درگیر آن هستند.
مشخص است که تاثیر  منفی پول بر خانوارهای کم‌درآمد، بسیار بیشتر است. 59 درصد از خانوارهایی که درآمدی کمتر از 50000 دلار دارند، به نگرانی خود در مورد پول اذعان کرده‌اند. که این مورد، افزایشی 11 درصدی نسبت به سال 2022 است.
افراد میانسال نسبت به نسل‌های جوان‌تر و مسن‌تر استرس مالی بیشتری دارند، به طوری که 60 درصد از افراد نسل ایکس* ( سنین 43 تا 58) و 55 درصد از افراد نسل هزاره** (سنین 27 تا 42) پول را عاملی استرس‌زا می‌دانند.
* نسل ایکس به نسلی می‌گویند که بعد از اتمام انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و قبل از نسل هزاره زاده شده‌اند. بیشتر جمعیت‌شناسان، مورّخان و صاحب‌نظران معتقدند که تولّد این نسل در اوایل دهه۱۹۶۰ آغاز شد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به پایان رسید.
** نسل هزاره، به نسلی می‌گویند که پس از نسل ایکس و پیش از نسل زِد زاده شده‌اند. بر سر این موضوع که تولّد نسل هزاره در چه زمانی آغاز شده و کِی به پایان رسیده‌است، اجماعی وجود ندارد.


روند استرس مالی
بر اساس تعریف موسسه سلامت مالی آمریکا، استرس مالی به شرایطی اطلاق می‌شود که نتیجه رویداد های مالی و یا اقتصادی ای هستند که باعث ایجاد اضطراب، نگرانی و یا احساس کمبود می‌شوند و پاسخی فیزیولوژیک به استرس را به همراه دارد.
استرس مالی می تواند بر روابط، کار و توانایی مورد نیاز افراد برای انجام وظایف روزمره، تأثیر گذار باشد. یافته های انجمن روانشناسی آمریکا (APA) نیز، حاکی از ارتباطی شدید، میان استرس و سلامت جسمانی است.‍
تنش های مزمن عضلانی، مشکلات طولانی مدت قلبی و درد معده، از دیگر شرایط نامطلوب جسمانی هستند که به دلیل داشتن استرس ایجاد می‌شوند. بر اساس گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، از سال 2015 تا اکتبر سال2022، افراد بسیار زیادی استرس مرتبط با مسائل مالی را تجربه کرده‌اند، به طوری که 66 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی، پول را منبعی مهم در ایجاد استرس مالی دانسته‌اند.
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت بانکرِیت، در جولای سال 2022، رسانه های اجتماعی باعث شده‌اند که بسیاری از مردم حس بدتری نسبت به وضعیت مالی خود داشته باشند.
بیش از یک سوم (34 درصد) از بزرگسالان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی، دیدن پست‌های دیگران در رسانه های اجتماعی را، عامل ایجاد حس منفی نسبت به شرایط مالی خود دانسته‌اند، که این عدد  برای نسل زِد*** و نسل هزاره بیشتر بوده و به ترتیب،47 و 46 درصد می‌باشد.
*** نسل «زد» یا نسل «نِت» به افرادی تلقی می‌شود که تقریبا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند.

استرس مالی و تورم
تورم در ژوئن سال 2022 به نرخ سالانه 9.1 درصد رسید، که بالاترین نرخ در 40 سال گذشته بوده است. از این زمان به بعد، نرخ تورم روندی نزولی داشته است و به 4 درصد در ماه می 2023  رسیده است، با این وجود، قیمت مصرف‌کننده همچنان بالاست.
در طی یک سال گذشته، شرایط مالی و قدرت خرید مردم آمریکا، به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قیمت های زیادِ ناشی از تورم قرار گرفته است.
تورم می تواند باعث استرس افراد در مورد هزینه ها و شرایط عمومی اقتصادی بشود. نظرسنجی شرکت بانکرِیت در مورد پول و سلامت روان، نشان می‌دهد که 82 درصد از افرادی که معتقد هستند پول بر سلامت روانشان تاثیر منفی دارد، از اقتصاد به عنوان عامل اصلی این موضوع یاد کرده‌اند. از جمله دلایل خاصی که در میان عوامل اقتصادی یاد‌شده وجود دارند، عبارت اند از:
تورم / افزایش قیمت ها به میزان 68 درصد
افزایش نرخ بهره به میزان31درصد
نداشتن درآمد ثابت / امنیت شغلی به میزان 29 درصد
علاوه بر موارد یاد شده، افزایش قیمت کالاهای مصرفی می‌تواند بر سایر مسائل مرتبط با پول، که عوامل ایجاد کننده استرس هستند، تأثیر‌گذار باشد. از جمله این موارد، می‌توان به نداشتن پس انداز اضطراری کافی، داشتن بدهی و نداشتن در‌آمد قابل‌تصرف* کافی اشاره کرد.
* درامد قابل‌تصرف، مقدار پولی است که پس از کسر هزینه های ضروری باقی می‌ماند.
 
استرس مالی و پس انداز اضطراری
فقدان یک تکیه‌گاه مالی مستحکم که به وسیله آن بتوان در برابر نوسانات مالی مقاومت کرد، می‌تواند باعث ایجاد استرس و از کنترل خارج شدن افراد شود. نظر‌سنجی انجام شده توسط شرکت بانکرِیت نشان داده است که نداشتن پس‌انداز اضطراری کافی، بر سلامت روان 56 درصد از مصرف‌کنندگان (مردم آمریکا) تاثیر منفی گذاشته است.
در واقع وقتی شرایط از کنترل ما خارج شود، زندگی به طور جدی مختل می‌شود، به خصوص زمانی که بودجه اضطراری برای بازگشت به شرایط عادی را نداشته باشیم. طبق گزارش شرکت بانکرِیت در مورد پس‌انداز اضطراری در سال 2022، تقریباً نیمی (44 درصد) از مصرف‌کنندگان در مقایسه با سال گذشته، پس‌انداز اضطراری کمتری دارند و یا اینکه هیچ پس‌اندازی ندارند.
 
استرس مالی بر حسب نسل
به طور کلی نسل‌های میانی بیشتر از نسل زِد (سنین 18 تا 26 سال) و نسل پر نوزاد* (سنین 59 تا  سال77) تحت فشار مالی قرار دارند. نسل پرنوزاد گروه جمعیتی آماری پس از نسل خاموش و پیش از نسل ایکس هستند. این نسل اغلب به عنوان افرادی که از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی در طی دوران انفجار جمعیت، پس از جنگ جهانی دوم زاده شده‌اند تعریف می‌شوند.
بیشترین تاثیر منفی پول، بر افراد نسل ایکس (سنین 43 تا 58) و پس از آن نسل هزاره (سنین 27 تا42 ) بوده است - به ترتیب 60 و 55 درصد. 52 درصد از افراد نسل زِد و 45 درصد از افراد نسل پر نوزاد هم درگیر همین تاثیر منفی هستند.
یافته‌های سال گذشته نشان داد که نسل‌های جوان بیشترین استرس را داشتند، اما از سال گذشته تاکنون، نسل های میانسال بیشتر درگیر استرس شده اند.
بر اساس نظرسنجی بانکرِیت در فوریه 2022، یک دلیل شاید آن باشد که نسل زِد بیشتر از بقیه نسل ها تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، که البته اثرات آن از آن زمان تا کنون کاهش یافته است.
افراد میانسال ممکن است همزمان در حال نگهداری از فرزندان و والدین مسن خود باشند، که این مساله در زمان گرانی، آن ها را در موقعیت حساس‌تری قرار می‌دهد.
 
 
نسل مهمترین عوامل استرس‌‌زا برای هر نسل
 
درصد استرس برای هر نسل
 
پر نوزاد
 
تورم/قیمت های بالارونده 70
ایکس
 
تورم/قیمت های بالارونده 56
هزاره تورم/قیمت های بالارونده 68
زِد مخارج روزمره 63
 

استرس مالی بر حسب نژاد/قومیت 
تورم/قیمت های بالارونده، از عوامل استرس زای مالی در میان همه نژادها/قومیت ها است. طبق داده های انجمن روانشناسی آمریکا، عوامل استرس‌زا برای افراد سیاه پوست و لاتین‌تبار متفاوت از افراد سفید پوست است. برای سیاه پوست ها و لاتین‌تبار ها ، بیشتر عواملی چون جرم و جنایت از عوامل ایجاد کننده استرس هستند، در حالی که استرس افراد سفید پوست بیشتر به دلیل عوامل اقتصادی (استرس مالی) است.  
بر اساس نظرسنجی سلامت مالی شرکت بانکرِیت، 70 درصد از سفیدپوستانی که پول را عاملی تاثیر‌گذار بر سلامت روان خود می‌دانند، تورم/قیمت های بالارونده را عامل اصلی استرس مالی خود دانسته اند. این آمار در افراد سیاه پوست و لاتین‌تبار، به ترتیب 56 درصد و 68 درصد است.

 
نژاد/قومیت مهمترین عوامل استرس‌زا برای هر نژاد/قومیت درصد استرس برای هر نژاد/قومیت
سفید تورم/قیمت های بالارونده 70
سیاه تورم/قیمت های بالارونده و مخارج روزمره(به میزان برابر) 56
لاتین‌تبار تورم/قیمت های بالارونده 68
سایر تورم/قیمت های بالارونده و مخارج روزمره(به میزان برابر) 63
  استرس مالی بر حسب میزان درآمد
به نظر می‌رسد استرس مالی برای افرادی که از ابتدا پول کمتری برای شروع به کار دارند ملموس تر است. بر اساس داده های شرکت بانکرِیت، افرادی که درآمد سالانه کمتر از 50000 دلار داشتند، بیشترین استرس مالی را تجربه کرده‌اند، به طوری که 59 درصد این افراد پول را عاملی استرس‌زا دانسته ‌اند، در مقابل 45 درصد از کسانی که درآمد سالانه 100،000 دلاری یا بیشتر داشتند، پول را عاملی استرس‌زا دانسته اند.
 
میزان درآمد مهم‌ترین عوامل استرس‌زا برحسب میزان درآمد درصد استرس بر حسب میزان درآمد
کمتر از 50000 دلار تورم/قیمت های بالارونده 72
50000 تا 79999دلار تورم/قیمت های بالارونده 64
80000 تا 99999 دلار تورم/قیمت های بالارونده و پس‌انداز اضطراری ناکافی 66
بالاتر از 100000 دلار تورم/قیمت های بالارونده 60
  استرس مالی بر حسب سطح تحصیلات
استرس مالی ناشی از اقتصاد، بسته به سطح تحصیلات، تا حدودی متفاوت است. بر اساس داده‌های شرکت بانکرِیت، افرادی که برخی از سطوح کالج‌ را (بدون  گرفتن مدرک) گذرانده اند، و مدرکی پایین‌تر از لیسانس دارند، بیشتر از بقیه افراد، از عوامل اقتصادی به عنوان عاملی استرس‌زا یاد کرده ‌اند. در میان این گروه، 71 درصد از کسانی که به خاطر پول استرس دارند، تورم/قیمت های بالا‌رونده را عامل اصلی استرس مالی دانسته اند. افراد دارای تحصیلات تکمیلی، کمترین سهم را در داشتن استرس مالی به خود اختصاص داده اند.  
سطح تحصیلات مهم ترین عوامل استرس‌زا بر حسب سطح تحصیلات درصد استرس بر حسب میزان تحصیلات
دبیرستان/کمتر از دبیرستان تورم/ قیمت های بالارونده 66
برخی از سطوح کالج/کاردانی تورم/ قیمت های بالارونده 71
لیسانس تورم/ قیمت های بالارونده 67
تحصیلات تکمیلی تورم/ قیمت های بالارونده 65


ترجمه از محسن آقابابایی دستجردی، جامعه تحلیلی گویا
منبع: سی اِن بی سی
کد مطلب : 296
https://gooya.ir/vdcakinu149no.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما